Kupovina polovnog automobila je svojevrsni “mač sa dve oštrice” – možete uštedeti pravo malo bogatstvo u odnosu na kupovinu novog vozila, ali isto tako možete napraviti grešku koja će vas novčano skupo koštati. 

Neophodno je obratiti posebnu pažnju na mnogo faktora, kako vas vaš novi automobil ne bi proganjao i danju i noću. Ukoliko planirate kupovinu novog/starog četvorotočkaša, u nastavku teksta navešćemo o čemu treba voditi računa pri kupovini polovnog automobila.

Odredite budžet za kupovinu

Bilo da ste agencija koja vrši otkup automobila u Beogradu i širom Srbije ili fizičko lice koje želi nov polovnjak za sebe i svoju porodicu, odredite maksimalan budžet za otkup preko kojeg ne prelazite, kako biste imali dovoljno novca za sve neophodne intervencije na automobilu nakon kupovine. 

U te intervencije spadaju mali i veliki servis – promena zupčastog kaiša, PK kaiša, španera, ulja, antifriza i svih filtera.

Zamena ovih delova je uvek preporučljiva čak iako prethodni vlasnik garantuje da ih je skoro menjao, osim ako nema legitimnu servisnu knjigu sa pečatom i potpisom ovlašćenog servisera. 

Predaja ključa u ruke

Tražite servisnu knjigu na uvid

Kao što smo već spomenuli, mnogo je sigurnije kupiti automobil od vlasnika koji ima urednu servisnu knjigu koju je vodio godinama unazad, nego od vlasnika koji pukom tvrdnjom garantuje da je vodio računa o automobilu koji planirate da kupite. 

Modernim tehnikama moguće je zamaskirati velike havarije i prepravke na automobilu, toliko verno da se veoma često čak i vešti mehaničari i limari prevare. Zato je servisna knjiga polovnjaka garant njegovog održavanja i opšteg stanja. 

Obratite pažnju da nije kraden 

Najgora noćna mora koja vas može zadesiti nakon što kupite polovan automobil je da vam policija pozvoni na vrata i oduzme vam vozilo, pod sumnjom da je kraden. Ovakve situacije se dešavaju često, zato dobro proverite mesto gde je zapisan broj šasije i čitav lim oko broja. 

Ipak, sa godinama vrednost automobila opada pa samim tim se smanjuje i šansa da je kraden. Ukoliko kupujete polovnjaka vrednosti do par hiljada evra, možete biti gotovo sigurni da ima regularnu dokumentaciju.

Posebnu pažnju treba obratiti kada je u pitanju automobil sa cenom od preko 10.000 eura, pogotovo ako ne kupujete sa auto placa koji posluje godinama unazad.

Ukoliko sumnjate da je auto kraden, detaljnu proveru možete da obavite u policiji ili u Centru za motorna vozila (CMV) Auto-moto saveza Srbije. Osim identifikacije vozila, procene vrednosti i provere da li je bilo havarije, CMV koristi elektronske uređaje koji su u stanju da analiziraju dubinsku strukturu materijala.

Takođe, imaju uređaj za merenje debljine laka koji će prepoznati ako je lim ponovo farban, što je indikator da je auto prethodno na tom mestu bio havarisan. 

Osim delova na automobilu, i dokumenta prolaze detaljnu proveru korišćenjem skenera sa ultraljubičastom lampom koji mogu otkriti posebne skrivene oznake, slične žigovima kod novčanica. 

Zahvaljujući modernoj tehnologiji sve je manje-više automatizovano, a sam pregled vozila i dokumenata traje od 2 do 3 sata. 

Cena se kreće od 4.500 dinara do 14.000 dinara u zavisnosti od godišta i snage automobila, što može biti skupo ili jeftino, ovisno o vašem načinu razmišljanja i vrednosti automobila koji planirate da kupite.

Vodite računa da nije havarisan

Još jedan od problema kojeg možete postati svesni tek u danima koji slede nakon kupovine je prepravljena havarija, koje prilikom kupovine niste bili svesni. 

U tekstu iznad smo govorili da možete za određenu sumu novca angažovati Centar za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije da procene da li je auto bio havarisan ili kraden, a alternativno proveru možete uraditi i sami. 

Obiđite oko automobila i proverite zazore između vrata, panela na karoseriji, poklopcu prtljažnika, branicima, blatobranima i generalno svih otvora. Svaki od njih bi proporcionalno trebalo biti iste širine, a ukoliko je neki znatno manji ili veći obratite posebnu pažnju na taj deo jer je vrlo verovatno prepravljan limarijski.

Havarije nisu retkost na automobilima, i određeni stepen havarisanosti ne bi trebalo da predstavlja problem ukoliko je uspešno saniran. Međutim, ukoliko vlasnik nije bio iskren prema vama za taj mali deo, ne možete da se ne zapitate šta je sve drugo uspeo da sakrije od vas?

Povedite svog majstora sa sobom prilikom kupovine polovnog automobila

Neiskusan kupac neće primetiti da li su zazori jednaki, niti da li je nijansa farbe na automobilu svuda ista. Preporučljivo je da prilikom kupovine automobila povedete vašeg mehaničara, koji će ovakve detalje uočiti odmah, pa na taj način rizik od kupovine polovnjaka možete svesti na minimum.

Ipak, imajte na umu da i iskusnom oku mogu da promaknu određene stvari, stoga je ponekad presudna i sreća. Prilikom kupovine polovnog automobila ne možete očekivati savršenstvo koje ima automobil koji je izašao iz fabrike, stoga budite realni i izaberite onaj model koji je najadekvatniji za cenu koju nudite.