Da li ste nekad donosili novogodišnje odluke? Počećete više da se krećete i vežbate, izgubićete koji kilogram viška, unapredićete ishranu, početi da štedite za novi automobil ili stan? Takve odluke, nažalost, često ostaju samo mrtvo slovo na papiru i neželjeni podsetnik da možda nismo uspeli u onome što smo naumili. Krivac je uglavnom nedostatak motivacije. 

S druge strane, kada su u pitanju poslovne odluke, nije reč samo o našim željama i snovima. Radi se o planu koji može dovesti do pravog poslovnog uspeha i veće finansijske dobiti. Eto motivacije koja nam je nedostajala!

#1 Ponovno razmatranje poslovnog plana

Poslovni plan ne bi trebalo da bude samo dokument napisan tokom početne faze poslovanja, kako bi se prikupio kapital. Trebalo bi ga posmatrati kao evoluirajuću mapu puta kojim želite da vodite svoju firmu. Poslovni plan opisuje strategije i taktike koje ćete koristiti za rast vaše kompanije, pomaže vam da predvidite izazove i određuje prekretnice za merenje napretka.

Poslovnom planu je neophodno ažuriranje kako vaše poslovanje raste. Trebalo bi da ga koristite za fino podešavanje strategija, kako biste nastavili sa efikasnim skaliranjem. Početak godine je odlično vreme za ponovnu procenu putanje rasta vaše kompanije i procenu da li ostvarujete svoje ciljeve.

Novogodišnje poslovne odluke

#2 Kontinuirano prikupljanje informacija o tržištu

Ako imate lojalnu bazu kupaca, iskoristite kontakt za prikupljanje povratnih informacija o vašem učinku u poređenju sa konkurencijom.

Nemojte samo tražiti informacije o svojim proizvodima i uslugama, saznajte njihovo mišljenje o vašoj najjačoj konkurenciji. Možda su neki od vaših konkurenata uveli nove proizvode u ponudu ili poboljšali svoju korisničku uslugu – kako planirate da odgovorite? Praćenje tržišnih trendova, evoluirajućih potreba kupaca i uspešnih strategija konkurenata pomoći će vam da unapredite svoje poslovanje.

#3 Efikasnije upravljanje novčanim tokom

Upravljanje novčanim tokom je ključno za dugoročni uspeh poslovanja. Počnite tako što ćete na početku godine napraviti prognozu novčanog toka za 6–12 meseci. Ova projekcija bi trebalo da navede očekivanu prodaju i povraćaj investicija, zajedno sa odlivom gotovine (troškovi, dugovi). Pratite promene u prihodima, rashodima i, što je najvažnije, zaradi vašeg poslovanja. Ako vaši rashodi rastu brže od prihoda, potražite načine da povećate prodaju i smanjite troškove.

Saveti stručnjaka:

  • Blagovremeno fakturišite i pratite dospele uplate.
  • Optimizujte upravljanje zalihama. Višak zaliha stvara dodatne troškove. Premalo zaliha može dovesti do propuštenih prodajnih prilika.
  • Pregovarajte o boljim uslovima sa dobavljačima i prodavcima – posebno ako ste među glavnim kupcima.
  • Redovno pregledajte operativne troškove, uključujući broj zaposlenih i broj radnih sati. Troškovi rada su obično najveći deo operativnih troškova firme.

#4 Bolje iskoristiti dostupnu tehnologiju

Tehnologija može neizmerno pomoći vlasnicima preduzeća da povećaju efikasnost. Na primer, savremeni računovodstveni programi nude gotovo trenutno fakturisanje, prikaz obaveza prema dobavljačima, praćenje troškova, praćenje vremena, porudžbenice, integracije plata i detaljno izveštavanje.

Zatim, važno je voditi računa i o sopstvenom sajtu – digitalnoj vizit karti svakog preduzeća. Uvreženo je mišljenje da se sajt izradi na samom početku poslovanja i tu je kraj te priče. Iako je izrada sajta važan deo celog procesa, ne zaboravite da vam je neophodan redovan apdejt, osvežavanje, kao i održavanje servera. U suprotnom, vaš sajt će kod potencijalnih kupaca izazvati samo razočaranje i frustraciju.

Digitalizacija je pojednostavila proces podnošenja zahteva za poslovni kredit. Preduzetnici više ne moraju da idu u filijalu banke i donose gomile dokumenata da bi se prijavili za finansiranje. Banke i drugi zajmodavci koji već neko vreme koriste prednosti finansijske tehnologije, sada su integrisali veštačku inteligenciju, smanjili troškove obrade kredita i smanjili svoju izloženost riziku.

#5 Ulaganje u kolektiv

Nova godina pruža priliku da izvršite procenu i utvrdite da li su vaši zaposleni opremljeni veštinama potrebnim za suočavanje sa potencijalnim poslovnim izazovima. Na ovu stavku bi posebno trebalo obratiti pažnju ako poslujete u industrijama kao što su informacione tehnologije (IT) i finansije.

Iskoristite priliku da procenite koliko ste uspeha imali sa zpošljavanjem u prethodnoj godini. Da li ste uspeli da se brzo prilagodite promenljivim prioritetima ili su kašnjenja i neefikasnost negativno uticali na rezultate?

#6 Stvaranje pozitivnog radnog okruženja

Rad od kuće ili iz kancelarije? Ako utvrdite da je produktivnost slična, omogućavanje fleksibilnosti lokacije za rad je dobar kompromis. Za mlađe radnike će možda hibridni model biti idealna opcija. Stariji radnici će se možda odlučiti za rad od kuće ili iz kancelarije. Svakako bi im trebalo izaći u susret ako na ovaj način ne remetimo produktivnost i efikasnost obavljanja radnih zadataka.

Fleksibilnost, ušteda vremena i sniženje troškova putovanja na posao postali su veoma poželjni. Stvaranje pozitivnog radnog okruženja koje uključuje hibridne radne situacije, može pomoći da radnici budu srećni i produktivni, čime se smanjuje verovatnoća da će zatražiti posao kod konkurencije.

#7 Ulaganje u marketing

Čak i kompanije koje dobro posluju moraju da ulažu u marketing. Uložite u marketing na društvenim mrežama. Ako ovaj zadatak ne možete organizovati interno, zatražite pomoć stručnjaka ili agencija za digitalni marketing.

Imajte na umu da je uspostavljanje i negovanje ličnih veza i dalje neprocenjivo u razvoju poslovanja. Važno je da prisustvujete konferencijama i sličnim okupljanjima, kako biste se upoznali sa potencijalnim kupcima ili partnerima koji vam mogu pomoći da dostignete zacrtane ciljeve.

Ulaganje u marketing u 2026

#8 Promovisanje ličnog brenda

Koristite društvene mreže, kao što su LinkedIn, Instagram, Facebook, pa čak i TikTok, da biste izgradili svoj brend – posebno ako pokušavate da dosegnete mlađu demografsku grupu. Ako smatrate da nemate potrebne veštine, proverite da li među zaposlenima ima onih koji bi bili zainteresovani da iskoriste svoje stručno znanje kako bi vam pomogli da razvijete svoj lični brend. Ako je odgovor negativan, razmislite o angažovanju firme za odnose s javnošću ili firme za digitalni marketing.

#9 Briga o sebi

Identifikujte kako možete upravljati stresorima u svom životu, na poslu i kod kuće. Vlasnicima preduzeća nije lako da se opuste. Međutim, važno je odvojiti vreme da uživate u onome što ste postigli u poslovnom svetu i pokušati da održite zdravu ravnotežu između posla i privatnog života.

#10 Briga o drugima

Koriste svoj glas i uticaj da biste skrenuli pažnju javnosti na pitanja koja smatrate važnim. Razmislite o uspostavljanju dana volontiranja u kompaniji, kako biste podržali neki lokalni cilj. Možete da izaberite datum koji je značajan za vašu firmu ili za vaše zaposlene. Na ovaj način možete podići moral kolektiva.

Naravno, nije ideja da zaposleni gubi vikend kako bi volontirao. Ideja je da vi deo plaćenog radnog vremena usmerite na ostvarivanje željenih ciljeva.