Usvajanje standarda kao elementa poslovne politike, strategije, ciljeva i aktivnosti, veoma je značajno za poslovanje kompanija, organizacija, institucija, udruženja i drugih poslovnih subjekata u savremenom dobu. Najpoznatiji jesu ISO standardi, koje donosi Međunarodna organizacija za standardizaciju – International Organization for Standardization, i to oni koji se odnose na kvalitet. Upravo je ISO 9001 prestižni standard kvaliteta zahvaljujući kojima mnogi entiteti unapređuju aktivno svoje poslovanje zasnovano na čvrstim temeljima i prepoznatljivošću. 

Standard ISO 9001 obuhvata razvoj Sistema menadžmenta kvalitetom, odnosno upravljanje ovom sferom, koja je zadužena za ostvarivanje poslovnog uspeha preduzeća uz primenu određenih pravila i smernica, kao i poštovane predviđenih principa. Standardizacija se vrši nakon provere primenjivosti i ispunjavanja zahteva standarda koji su brojni, često složeni, ali izuzetno korisni svim organizacijama. Benefiti primene su izuzetni, kompanije postaju inovativnije, prepoznatljivije i grade imidž na snažnim osnovama svetske standardizacije u modernom vremenu.

Šta predstavlja ISO standard 9001?

Moderno vreme donosi mnogo inovacija, ali postoje elementi poslovanja koji traju decenijama, uz određena unapređenja i poboljšanja mehanizama. Na taj način, ISO – Međunarodna organizacija na standardizaciju decenijama uvodi standarde koje poboljšavaju različite segmente poslovanja organizacija, i to od davne 1947. godine. Osnovana je u Švajcarskoj – Ženevi sa svrhom validacije i izdavanja potvrda o standardizaciji, kao značajnog doprinosa svakom biznisu, bez obzira da li se radi o proizvodnoj ili uslužnoj delatnosti. 

ISO 9001 standard obuhvata Sistem mehanizama i mera za upravljanje, odnosno menadžment kvaliteta i zasniva se na osnovnim principima, koji se proveravaju u postupku ispitivanja ispunjenosti postavljenih zahteva. Ti principi obuhvataju: usredsređenost na potrošače, rukovodstvo, zaposlene, pristup načinu rada i upravljanja, zatim uvođenje kontinuiranih poboljšanja, činjenično odlučivanje i koristan odnos sa dobavljačima na obostrano zadovoljstvo. Provera standarda ISO 9001, kao i svih drugih, vrši se svakih pet godina od strane istoimene organizacije za standardizaciju, pa se uvode nove verzije i re-izdanja ukoliko postoje određene izmene i dopune. 

Principi na kojima se zasniva standardizacija

Prethodno su već pomenuti, odnosno nabrojani osnovni principi na kojima se zasniva Sistem upravljanja kvalitetom, odnosno ISO 9001 standard. Generalno, oni se zasnivaju na razvoju svesti menadžmenta, kao i svih zaposlenih o važnosti upravljanja kvalitetom ne samo proizvoda ili usluge, već i svih procesa. Ističe sistematizovan pristup upravljanju uz razumevanje radnih operacija, tako da svaki zaposleni treba da poznaje svoj deo posla, ali radi uz zajedništvo na ostvarenju postavljenih ciljeva. 

Prilikom donošenja odluka važna je zasnovanost na činjenicama, informacijama i podacima koje su proverene i detaljno se analiziraju, dok je način rada orijentisan ka postizanju visokog stepena efikasnosti, efektivnosti, produktivnosti i troškovne isplativosti. Uvođenje kontinuiranih poboljšanja ISO 9001 standard predviđa kroz bolje radne performanse, inovativne tehnologije zasnovane na odgovornom pristupu prema bezbednosti i prirodi, a upravo ovakav način treba da bude uključen u cilj poslovanja. Podrazumeva se da su organizacije orijentisane ka potrošačima i zadovoljstvu njihovih potreba sa jedne, kao i stvaranju uzajamno korisnih odnosa sa dobavljačima i svim drugim učesnicima u lancu snabdevanja sa druge strane.

Prednosti koje pruža standard kvaliteta

Brojni su benefiti koje donosi uvođenje ISO 9001 standarda u poslovanje preduzeća, velikih korporacija, organizacija, institucija, čak i udruženja. Prvenstveno, povećava se zastupljenost i konkurentna prednost na tržištu uz proizvode i usluge koje će pružiti izuzetan kvalitet, uz isticanje razlika u odnosu na druge entitete u istoj sferi poslovanja. Takođe, obezbeđuje se efikasno zadovoljavanje potreba potrošača, fokusiranost na klijente saradnike, dok je i učinak proizvodnje, ulaganja i svih aktivnosti izuzetan. ISO 9001 standard pruža sistematičan pristup svakom procesu, ističe zajedništvo i jedinstvo tokom obavljenja radnih procedura i obezbeđuje raspodelu nadležnosti i odgovornosti uz maksimalan stepen produktivnosti i efektivnosti. 

Važno je istaći da se razvija poverenje u poslovanje organizacije među kompanijama, potrošačima, dobavljačima i drugim saradnicima, uz dobijen dokaz o razvijenom Sistemu menadžmenta kvaliteta. Uz sve što je navedeno, standard kvaliteta omogćava stvaranje verodostojne dokumentacije o evidenciji svih poslovnih aktivnosti, prilike za uvođenje novih proizvoda i usluga, različita merenja i ispitivanja, kao i donošenje boljih poslovnih odluka u budućnosti. 

Uvođenje standarda ISO 9001 ima za cilj ostvarivanje konkurentske prednosti kompanija i svih drugih poslovnih subjekata u vremenu praćenja svetskih trendova, na proveren i pouzdan način. Svaka kompanija teži zadovoljavanju potreba potrošača, smanjenju troškova i plasiranju novih proizvoda i usluga, a Sistem menadžmenta kvalitetom obezbeđuje efikasno upravljanje procesima radi ostvarenja navedenih ciljeva. 

Pomenuti standard primenjiv je za sve proizvodne i brojne uslužne delatnosti, poput osiguranja, finansija, turizma, zdravstvenog osiguranja i slično. Zahvaljujući detaljno osmišljenom programu, jasnim principima i zahtevima koje organizacije moraju da ispune, proces verifikacije i dobijanja sertifikata podrazumeva detaljno ispitivanje svih sfera poslovanja, što će uz potvrdan odgovor i dokument unaprediti njihov imidž.