Uprkos ekspanziji novih informacionih tehnologija koje omogućuju pristup elektronskom i „bestežinskom“ znanju čini se da je povećanje težine sadržaja rančeva školaraca trend.
Deca u škole idu opremljena knjigama, radnim sveskama, zbirkama zadataka, sveskama, često blokovima, atlasima, sportskom opremom, muzičkim instrumentima i ostalim priborom koji pored olovaka uključuje bojice, flomastere, lenjire, šestar itd. Neretko je tu i zdrav doručak u maminoj „režiji“, kao i flaširana voda. Bol u leđima više nije rezervisan za starije (radno) stanovništvo, sada je postao i deo najmlađe populacije. Zanemarivanje ovog problema može prouzrokovati trajne deformitete kičme.
Brojne studije ukazuju da težina koja obuhvata 10 do 15 odsto ukupne kilaže školarca može dovesti do nastanka deformiteta. Klinička praksa ide u prilog istraživanjima – fizijatri potrvđuju da je pored savremenog načina života, jedan od glavnih uzročnika bolova u leđima i ramenima učenika svakako težina đačkog ranca. Iako ćemo se primarno fokusirati na potencijalne somatske tegobe tj. deformitete, kao što su: spušteno rame, loše držanje, skolioza, lordoza, ređe kifoza, ne treba zanemariti i psihološki aspekt.
Hteli to da priznamo ili ne, „borba“ deteta sa težinom ranca (pod)svesno se reflektuje na njegovu psihu što se manifestuje kroz pritisak i strepnju kako će savladati gradivo iz svih udžbenika (problem poistovećivanja težine ranca sa obimnošću i komplikovanošću gradiva).
Pred vama je 10 saveta kako smanjiti težinu ranca vašeg školarca i preduprediti potencijalne posledice.
1. Anatomski rančevi
Bez obzira na to koliko možemo deci olakšati težinu koju nose sa sobom, prva i osnovna preporuka jeste kupiti kvalitetan, anatomski ranac. Njegove prednosti su brojne, počev od samog dizajna koji je konstruisan da prati anatomiju dece školskog uzrasta, preko materijala od kojih je sačinjen, a koji su istovremeno lakši i izdržljiviji. Tako ujedno detetu umanjujete opterećenje kičme putem anatomskog ranca koji je manje težine, ali i ravnomerno raspoređujete pritisak na kičmeni stub jer su tregeri širi i većom površinom prijanjaju na ramena.
Još jedna prednost anatomskog ranca jeste u njegovom dizajnu koji omogućuje ravnomerno raspoređivanje kilaže unutar same školske torbe, čime se izbegava pogrbljenost deteta (slično položaju tela fizičkog radnika koji nosi džak). Na ovaj način se izbegava problem „bežanja ramena napred,“ ali i bolovi u krstima. Uvek imajte u vidu da zdrava i prava kičma drži čitavo telo.
2. Učite decu da nose samo ono što je neophodno
Bol i fizičku nelagodnost, na koju se vaš školarac žali, izazvanu velikom težinom ranca možete izbeći ili bar osetno ublažiti praćenjem školskog rasporeda. Naučite dete da pažljivo prati raspored za sledeći dan i shodno tome pakuje pribor i udžbenike. Dodatno rasterećenje predstavlja nenošenje knjiga iz onih predmeta u kojima je po planu zakazan kontrolni, pismeni ili ispravak testiranja. Takođe, neki predmeti imaju više knjiga ali se često ne koriste sve, te je poželjno poneti samo udžbenik iz kog će se raditi – ovo zahteva informisanost učenika i pažljivo praćenje nastave (ukoliko vaše dete ima deficit pažnje uvek se može raspitati kod svojih drugara/ica koja knjiga je neophodna za naredni čas).
3. Iskoristire sve pogodnosti koje škola nudi
Mnoge škole poseduju učionice (ili hodnike) sa sandučićima/ormarićima koje pružaju mogućnost da učenici odlože svoje udžbenike, pribor ili sportsku opremu i time izbegnu veći fizički napor i opterećenje. Ukoliko škola koju vaše dete pohađa ne poseduje ovakve objekte eto prilike da pokrenete inicijativu (zajedno sa drugim roditeljima, preko razrednog starešine, saveta roditelja ili školskog odbora).
4. Jedna sveska – dvostruka namena
Knjiga po knjiga, sveska po sveska – pretežak ranac. Jedna sveska može biti upotrebljena za 2 predmeta. Time se duplo olakšava teret koji stvaraju sveske.
5. Pametno pakovanje anatomskog ranca
Pametno pakovanje anatomskog ranca je samo još jedan trik kojim možete učiniti da se vaš đak nesmetano i zdravo razvija. Teže knjige uvek pakovati na dnu i bliže leđima, dok na vrhu treba da se nalaze najlakše. Ovim se izbegava pogrbljenost deteta ravnomernim raspoređivanjem tereta duž kičmenog stuba i ramena.
6. Knjige u elektronskom obliku
Ukoliko udžbenici po kom vaš školarac prati nastavu ne postoje u elektronskoj formi vi ih možete učiniti „bestežinskim.“ Kako? Tako što ćete pažljivo slikati par stranica poslednje i naredne lekcije koje će vaše dete učiti u školi. Danas skoro svako dete koristi mobilni telefon koji može podržati ovu ideju, a učenicima olakšati torbu.
Nacrt novog zakona o udžbenicima predviđa uvođenje digitalnih knjiga te eto prilike da se sačuva pravilno držanje i razvoj deteta. Dok ovaj zakon ne zaživi, vi svakako možete „olakšati“ ranac fotografisanjem pojedinih lekcija (uz dogovor i saglasnost nastavnika).
7. Deljenje udžebnika je deljenje tereta ranca
Ukoliko se učiteljica, nastavnik ili profesor ne saglasi sa prethodnim predlogom, pokušajte sa ovim. Tamo gde je moguće postići dogovor učenici koji sede zajedno u klupi se mogu organizovati da jedan ponese knjige a drugi zbirke i/ili radne sveske. Savremen način komuniciranja učinio je da deca u svakom trenutku budu na vezi, što olakšava postizanje dogovora i dodatno resterećenje ranca za polovinu kilaže izazvanom knjigama, zbirkama i radnim sveskama.
8. Spustiti ranac na zemlju
Dobro je naučiti dete da, kad god mogućnosti dozvoljavaju, spusti ranac na zemlju jer tada odmara telo i nema opterećenja. Iako na prvi pogled ovaj predlog deluje nepraktično, realnost demantuje prvi utisak. Neretko deca provedu više od desetak minuta čekajući prevoz, da budu usluženi dok kupuju hranu i slično.
Posebno je važno istaći da se NE preporučuje nošenje torbi i rančeva na jednom ramenu o kojoj god kilaži da je reč. Dugotrajno posmatrano opterećenje jedne strane tela vodi ka deformitetu kičme, skraćenju mišića i spuštenom ramenu. Slično važi i za torbe na točkovima jer ih deca vuku jednom rukom i uglavnom su dosta teže od anatomskih rančeva.
Anatomski rančevi su dizajnirani da prate modne trendove ne umanjujući komfor, funkcionalnost i udobnost.
9. Pomoć roditelja
Ukoliko idete na posao u vreme kada vaše dete kreće u školu možete učiniti da školarac u jednom pravcu ne oseti nikakav teret tako što ćete poneti njegov ranac. Ako vi niste u mogućnosti velika je verovatnoća da neko, odrastao i jači, od ostalih članova porodice jeste.
10. Dvokratno pohađanje nastave
Pojedine države praktikuju dvokratno pohađanje nastave. Što znači da dete ide u dva navrata u školu sa pauzom od nekoliko sati između. Sve aktivnosti se tamo i završavaju, te nema dodatnog razmišljanja o školskim obavezama. To predviđa nošenje manje tereta i par sati odmora u svom domu. Nije nemoguće da baš od vas potekne inicijativa za reformu školstva.
Hroničan bol u leđima i/ili ramenima koji oseća vaš školarac zahteva obaveznu konsultaciju sa fizijatrom. Pomenuti problem možete ublažiti ili otkloniti primenom nekog od navedenih saveta. Ne zanemarujte fizičku aktivnost koja je bitan činilac u zdravom razvoju vašeg deteta. Doktori se slažu da se do 18-e, pa čak i do 20-e godine života, tačnije do završetka rasta, specijalnim vežbama mogu korigovati stečeni deformiteti kičme. Zato na vreme predupredite probleme i mislite na zdravlje vašeg deteta.
Leave A Comment